Ahad, 9 Disember 2012

Teknik Mendorong Pelajar Corot

Saya mendapat tahu teknik ini melalui seorang rakan Cikgu Fazliah dan memuat turun sampel e-book dari --> http://downloadilmu.com/shop/mendorongpelajar/

Setelah mendapat sedikit gambaran dari pembacaan, saya fikirkan teknik ini amat berguna untuk saya aplikasikan ke atas pelajar saya di peringkat Universiti.

Semester ini saya mengajar 4 kumpulan pelajar Diploma Sains semester 2.
Perwatakan pelajar kali ini berlainan berbanding pelajar semester 1 Diploma Sains yang saya kendalikan semester lalu.
Mereka kelihatan lebih "matang".
Beberapa kelompok pelajar sering lewat ke kelas dan berborak-borak dalam kelas.
Pakaian juga tidak menepati kehendak piawaian Universiti.

Namun bagi saya ini suatu cabaran.
Apa yang saya lakukan
1: Memuji kehadiran pelajar walaupun lewat.
2: Mendekati pelajar ketika aktiviti latihan kendiri dan memberi personal instruction jika cara kerja yang mereka lakukan salah
3: Berterima kasih kepada pelajar yang menulis jawapan di papan putih
4: Kurangkan bercakap, banyakkan mendengar.
5: Mendorong pelajar pemalu melontarkan suara.
6: Mengawal pelajar terlalu aktif dengan berhemah.
7: Mengetengahkan pelajar yang 'menyorok'.

Setelah 2 minggu percubaan, saya dapati ada perubahan positif kepada kelompok pelajar-pelajar bermasalah.
Saya merasa puas hati selepas setiap sesi kelas.
Kami banyak bergelak ketawa, namun pengisian tetap dilakukan.

Saya tidak mengharapkan mereka skor tinggi untuk kursus yang saya ajar ini.
Saya mengharapkan kemajuan sikap positif mereka yang dapat membantu kerjaya mereka akan datang.


3 ulasan:

iza berkata...

Assalamualaikum Dr
smlm saya ke edu fair study in japan. Kenalan Dr di hokkodai, Sheila kirim salam :)

kadori-san berkata...

Bukan hokkodai, hokkaidolah.. :)
Ada plan ke Jepun kan?

kadori-san berkata...

me_yana has left a new comment on your post "Teknik Mendorong Pelajar Corot":

baik, dr kadri..saye akan praktikan cara ni 3 tahun akan datang kalau ada rezeki..keke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...